1999 – 16 Maanden EurAzie

Vorige Volgende

Op 4 augustus 1999 vertrekken we samen met een vriendin met de trein naar Rusland, Mongolie en China. Na twee maanden gaat Truusje richting Canada, en gaan wij naar Lhasa, de hoofstad van Tibet. Vol ongeloof staan we in de eile lucht te staren naar het Potola. Door de sneeuw en over 5000 meter hoge passen gaan we over de Himalaya naar Nepal. 25 dagen lopen we de Annapurna ronde en gaan we naar het base-camp om erna via de jungle van het Chitwan-nationaal park naar India te gaan.

5 dagen zitten we op volle zee op een passagiersschip om vanuit Calcutta de Andaman eilanden te bereiken, om ons daar in onze hangmat tussen twee palmbomen in het paradijs te wanen.

Op de 5 dagen dat we verder varen naar Madras besluiten we een Indiase 500cc Enfield motor kopen om daar verder meer te gaan reizen.

In Tamil-Nadu rijden we via grote festivals, kleine fastivals en grote zuurstok-tempels naar het zuidelijkste puntje om via de theeplantages van kerala en achterna gezeten te worden door een wilde olifant in Karnataka komen we aan in bombay waar we een week bij Indiase vrienden logeren.

Ennie de Enfield zit in de goederenwagon, en wij in de slaaptrein naar Nepal om daar een maand de meest fantastische festivals bij te wonen.

Via Noord India leren we Ceasar en de Dalah Lama kennen en komen we aan in Delhi waar we de motor 3 maanden achterlaten.

Na bijna een jaar reizen is het tijd voor vakantie in Thailand en weer reizen in Cambodia en Laos.

Terug in India rijden we met de Enfield de “Grand trunc road” van Delhi via de gouden tempel van Amritsar naar Lahore in Pakistan en verder tot bijna de afgaanse grens. Ondertussen zijn we nog via de Karakoram Highway naar de grens met China geweest door het ruige Karakoram gebergte. We rijden om Afganistan heen via Quetta naar Iran, wat we ervaren als het meest gastvrije land dat we ooit hebben meegemaakt.

Via het Koerdische gedeelte van Turkije naar het Syrie van Assad en het Libanon van de extremen naar Jordanie.

Na 16 maanden en 20.000 kilometer met zn twee op een oude engelse motor komen we weer terug in Nederland.

 

Vorige Volgende